I wish DREAMS come TRUE ♥

Assalamualaikum and Annyeong . Welcome to my online diary .
A piece of advice; Life is short, so live your life to the fullest.
Be positive then everything will be okay.
Please navigate around happily. And follow me if you like to :)
Leave your footprint on my cbox, I'll follow back ok hee...


Tuesday 12 May 2020 • May 12, 2020 • 3 Sweet hearts

13.5.2020 ; WEDNESDAY ; 6.30 am : Morning everything!
It's raining heavily today. I have just finished praying together with my family. Suddenly, this idea popped out from my mind. I would like to share to you guys what my family and I did throughout this movement control order MCO.

First of all, MCO started like months ago. On 17/3/2020, my university announced there was no more face to face classes throughout this semester. Everything will be carried out online. The final examination was cancelled too. Of course, I was very surprise back then. APO TUNGGU LAGI? Packing barang balik lah ekeke horay. So basically I managed to go home before MCO is announced by the Prime Minister.

On 18/3/2020, MCO started. We, Malaysians, were not allowed to go out for fun saja2 anymore. We need to stay at home in order to break the virus chain of infection. My father also cannot go praying at mosque like usual so yah, that's the starting point of our #MariMenujuKeSyurga activities. Let me list what we did over the months of MCO!

Here is my daily routine during MCO! Take a look guys. Mari sama-sama kita ke syurga ekeke


  1. Wake up at 6.15 am. Solat subuh berjemaah sekeluarga. Solat qabliah nya jangan dilupa ya gengs. Selesai solat, kami baca surah Al-Waqiah yang terkenal dengan fadilatnya, supaya dimurahkan rezeki. Kemudian, kami membaca 10 ayat terawal dan terakhir surah Al-Kahfi supaya terhindar daripada fitnah Al Masih Ad Dajjal.
  2. Jangan tidur selepas SUBUH ! (Ini selalu fail guys :( takpe, hari2 kita cuba okay)
  3. Mengaji waktu subuh, baca lah walaupun duk ulang page yang sama banyak kali lol
  4. Solat Zuhur berjemaah sekeluarga. Oh jangan dilupa qabliah dan baadiah nya. Selalu ni kene marah dengan daddy sebab ngelat hahaha. Selesai itu, kita baca surah Al-Kahfi 10 ayat yang sama itu ya. Baca setiap waktu solat biar mudah menghafalnya okay. Good luck guys!
  5. Solat Asar berjemaah sekeluarga. Qabliah pun. Idk why because from what I learnt yang sunat muaakad nya, solat asar ni tiada. Tapi apakan daya, dah daddy suruh buat amal kebaikan takkan gue mahu menolaknya. Jadi, ku turutkan lah guys. Then, like usual Al-Kahfi!
  6. Solat Maghrib berjemaah berserta qabliah baadiah nya. Kemudian, sesi membaca yaasin selepas selesai solat disambungi dengan Al-Kahfi. Ana rasa... eceh ana terus! hahaha. Min rasa waktu Maghrib ni lah paling pendek sebab banyak sangat aktivitinya.
  7. Solat Isyak berjemaah macam biasa qabliah baadiah sekali. Kemudian, baca surah Al-Mulk dan 10 ayat surah Al-Kahfi. SODAQALLAHUL AZIM :)
ADDITIONAL AMAL IBADAH : Suggestion ya guys. Masih tak mampu untuk istiqamah ekeke
  1. Solat sunat Tahajjud
  2. Solat sunat Taubat
  3. Solat sunat Hajat (everyday selepas Maghrib)
  4. Baca Al-quran Juzu' sendiri
  5. Solat sunat Duha
  6. Al-Mathurat pagi dan petang
  7. Berpuasa Isnin dan Khamis
  8. Bersedeqah (Online pun boleh guys)
What I feel? Honestly, it is not that easy untuk memperbetul kelaziman dan melazimkan yang betul. Yes mestilah min memberontak pada mulanya. Even asal dari sekolah agama, tapi tak suka kalau buat sesuatu tu disuruh suruh lagi2 bila mengantuk ya ALLAH syaiton nya nirrajim betul ! Tapi banyakkan bersabar. Paksa diri untuk buat, inshaAllah lama-lama menjadi kelaziman baru untuk sekeluarga. The fact is during MCO, I learnt a lot about my own family and the relationship getting stronger day by day. I hope you guys feel the same thing. The virus teach us to take a hiatus on dunya things, and getting back to  Him, our Great Creator. Selamat Beramal!

I'm glad for having them :')

Labels:


3 Comments posted :

Blogger Nur Asyiqin said... 16 May 2020 at 19:24

wah pandai dr masak..cntik kejadian brownies.. selamat berkenalan dokter. ;)

Blogger Nur Asyiqin said... 16 May 2020 at 19:26

macam salah komen ke post lain ni..hehe..sb td tgk post brownies dokter

Blogger GGhere said... 17 May 2020 at 20:32

@nurasyiqin terima kasih. cuba2 je buat brownies hihi. happy to know you syiqin :)

Post a Comment


About Me ♥



♥ Anis Najiha
♥ Pen name : Call me GG
♥ Third year Med Student
♥ 22 Years old
♥ Part-time blogger

Chatting Here


Don't use harsh word. I'm fragile
Put your blog url
You can suggest interesting content. Maybe?

Post history





Template By: Kawaii Lady
Some stuff:

Blog readers ♥


Recent posts



My Reading List ♥

Blogging List